Printer Friendly Version ИНТЕРВЈУ АМБАСАДОРА МАРКОВИЋА ЗА НОВИНЕ ИСТАНБУЛСКЕ ТРГОВИНСКЕ КОМОРЕ @ 17 February 2021 12:23 PM

Амбасадор Марковић је дао интервју за издање Истанбулске трговинске коморе који можете прочитати на њиховом сајту где је посебно наглашен значај Србије као кључне земље за бесцаринску трговине са ЕУ. 

(кликните на фотографију за иницијални линк чланка)

 

Србија као кључна држава за бесцаринску трговину са ЕУ

Министарство трговине Р. Турске посебно издваја сарадњу са Србијом, као једном од „приоритетних земаља“, у 2020-2021. години имајући у виду да тренутно има више од 700 турских фирми основаних у Србији, и да је путем различитих трговинских споразума, поготово са ЕУ, Србија постала кључна држава за бесцаринску трговину.

Након потписивања Споразума о слободној трговини између Србије и Турске укинута је царина на увоз индустријских производа. Када је реч о пољопривредним и сличним производима, на одређене су успостављене пореске олакшице док су на друге све царине укинуте. Трговинска размена прешла одавно милијарду долара, а као нови циљ поставњена размена од 5 милијарди долара.

Србија, као земља која лежи на ушћу Саве и Дунава, са одличним географским положајем и потиписаним трговинским споразумима са многим државама, постала је врло атрактивна за различитим инвеститорима. Србија је са потписаним трговинским споразумима (са ЕУ, ЦЕПТА-ом, Турском, Русијом, Беларусијом, Казахистаном) и прикључењем преференцијалном систему (САД, Јапан и Аустралија) кључна земља у погледу приступа турских производа на европско тржиште са својим неоцарињеним приступом за готово 1.3 милијарде потрошача. У погледу лакоће пословања од 190 држава Србија се налази на 44. месту. Србија је трећа по величини држава на Балкану, после Румуније и Грчке. Захваљујући сарадњи и блиском дијалогу два председника, Реџепа Тајипа Ердогана и Александра Вучића, у последњих пет година односи две земље су заиста добили маха. Министарство трговине Републике Турске у плану за 2020-2021 годину је Србију издвојило као „приоритетну земљу“ са којом је обим трговине прешао милијарду долара и као циљ поставњен је износ од 5 милијарди долара.

ССТ ПРЕШАО 200%

Након потписаног Споразума о слободној трговини 2010. године, размена између две државе прешла је 200 процената предвиђеног. До 2015. године у Србији је било 130 турских фирми. У 2020. години овај број је порастао на 700. Турске фирме у Србији углавном се делују у области текстила, аутомобилске индустриј, електричне индустрије, машина и машинске опреме, банкарства, као и у сектору туризма и малопродаје.

РАЗНОВРСНОСТ ТУРИЗМА

Економски раст Србије доста је заслужан сектору услуга. Како је пандемија КОВИД 19 доста погодила економију, Србија предузима важне кораке како би земља и након панмедије поново постала центар пажње туриста. У овом пољу, српска влада посебно пажњу пружа бољем развоју туризма и спа услуга. Поред престонице туризма, Београда, превиђа се ширење на друге градове, као и пружање ширег обима улслуга, посебно истичући планински и бањски туризам. Као земља која није толико искусна када су у питању предели термалних вода, пожељни су турски стручњаци и инвеститори из ове области.

ИНДУСТРИЈСКИ ПРОИЗВОДИ

Са почетком процеса за чланство у Европској унији, Србија и многе индустријске компаније започеле су велика улагања у аутомобилској и машинској индустрији и производњи како би се овим улагањем истовремено приближиле и главним индустријским компанијама у ЕУ.

ФАРМАЦЕУТСКИ ПРОИЗВОДИ И ХЕМИЈА

Фармацеутски производи и хемија такође представљају циљни сектор за турске инвеститоре. После Русије са 3.2 милијарде долара извоза у фармацеутској индустрији, Србија има 1.5 милијарди у извозу. Турски удео износи око 48 милиона долара. БЕЗЦАРИНСКИ ПРИСТУП Од како је потписан Споразум о слободној трговини између Србије и Турске од 2015 увоз индустријских производа обавља се без царина. Када је реч о пољопривредним производима, за поједине производе и квоте примењују се пореске олакшице.

ПРЕДНОСТ ЕВРОПЕ И УСПЕХА ДА СМО БЛИЗУ ТРЕЋЕ ПОЗИЦИЈЕ НА ТРЖИШТУ

Амбасадор Републике Србије Зоран Марковић је у својим одговорима за Истанбулску трговинску комору рекао да је током последњих пар година однос између Србије и Турске у стално стабилном успону. Можете ли кратко да нам кажете о трговинским и економским односима између Турске и Србије?

Економски односи Србије и Турске су последњих година у сталном успону. Томе су иницијални допринос дали наша два председника, председник Ердоган и председник Вучић, који се, у честој и директној комуникацији, труде да подстичу привреднике наших земаља на што тешњу сарадњу, увидевши да за то постоји огроман потенцијал. Трговинска размена између наше две земље пре превазишла милијарду америчких долара. Турске компаније су присутне у Србији у инфраструктуралним пројектима, али велики је број и оних које су се одлучиле да у Србији отворе своје фабрике у различитим гранама, од текстила, преко трговине до производње хране. Тренутно, у Србији послује преко 700 турских фирми. Оно што ми примећујемо, као Амбасада, је да постоји одређени дисбаланс у трговинској размени између две земље, па је потребно да се турско тржиште упозна са великом палетом српских производа, за које сам сигуран да постоји интерес турских потрошача. Пре свега мислим на српске малине, које су светски познате и представљају један од брендова наше агрикултуре. С друге стране, српско тржиште је заинтересовано за увоз индустријске јагоде, по чему је Турска врло позната. Постоји изванредан потенцијал за заједнички наступ на трећим тржиштима, у високој технологији и војној индустрији.

Шта мислите, које су потешкоће са којима се турски бизнисмени сусрећу у вашој земљи?

У Србији је разрађен и заживео је систем one stop shop, што подразумева да се на једном шалтеру могу завршити све административне радње, чиме се максимално убрзава и олакшава почетак бизниса у Србији. Поред овога, у одређеним гранама привреде, влада Србије даје одређене субвенције, које су додатни фактор привлачности страним инвеститорима. Србија улаже максимум својих напора да буде и остане стабилна и сигурна економија. Препоручујем инвеститорима и предузетницима да се увек усресреде на производњу и стабилан раст. Партнерство на трећим тржиштима, пренос технологије и близину европском тржишту треба сматрати одличном приликом за инвестирање у Србији.

Извор: Истанбул Тиђарет, 05.02.2021.